:

ما هى ضوابط المدح والذم للفكر والفرد ؟

What are the Guidelines for Praising and Condemning Ideas & Individuals?  pdf

§         على أراء الناس وخاصة من لا يمتلك قدرة على التعقل .. وذلك لأن طبيعة النفس الإنسانية تميل إلى تصديق ما تسمع ، وتعتبره كاشفاً عن الواقع ، والحال ان المدح و الذم يصف عادة صورة الواقع في أذهاننا ، وليس الواقع فى نفسه !! .. وقلما تكون هذه الصورة الذهنية مطابقة للواقع الا فى موارد نادرة ممن اراهم الله تعالى الاشياء كماهى ، وهم المؤمنون الذين اشرقت انوار المولى فى نفوسهم .. وقد ورد فى الخبر : ( إتقِوا فراسة المؤمن ، فانه ينظر بنور الله عز وجل ) .

 

The media advanced these days in giving the means to praise and condemn – whether people or ideas – a dangerous weapon in the effects it has on people’s opinion, especially for those who don’t have the ability to reason. This is because the nature of the human soul is inclined to believe whatever it hears, and to consider that as reflecting reality. In fact this praising or condemning usually describes the image we have in our minds, and not the reality itself! This mental image rarely matches the reality except in those exceptional cases where God has shown them things as they really are, and those are the Believers in whom shine the lights of the Divine Master. There is a tradition that relates, “Beware of the insight of the Believer, because he sees by the light of Almighty God.”

 

§         ينبغي للعاقل أن لا يرتب اثرا على مدح وذم فئات من الناس .. فمثلا لاينبغى الاعتناء بذم الشخص المبغض و الحاسد ، ولا بمدح الشخص المحب ، ولا بقول الإنسان المتذبذب المتلون ، الذي يمدحك فى يوم و يذمك في يوم آخر ، ولا برأي الذي ليس له علم ودراية بالممدوح او المذموم عن تجربة ومعاشرة ، ولا بقول السفيه أو الأحمق الذي ليس له قدرة تحليلية للتمييز بين الأشخاص ... وأخيراً لا ينبغي الأخذ برأي الشخص المتعصب ذي النظرة المسبقة تجاه فئة من الناس ، فهو يرفض سلفاً كل من انتسب إلى هذه الفئة من دون استثناء !.

The wise person should remain unaffected by the praise or condemnation of certain classes of people. For example, he shouldn’t be moved by condemnation given by a hateful or envious person, nor should he be affected by the praise of a loving person, nor should he consider the statement of the moody or unstable person who praises you one day and condemns you the next, nor of the person who has no knowledge of the one he is praising or condemning by any experience or companionship, nor of the foolish or stupid person who doesn’t have the analytical ability to distinguish between people. Finally you shouldn’t take the opinion of the fanatical person who already holds a view about a certain group of people, so he rejects anyone who belongs to this group in advance!

 

§         من أهم قواعد المدح والذم : هو عدم اللجوء إليهما من دون مناسبة ، فان اقوال المرء من جمله افعاله التى يحاسب عليها ، فاذا راى خيرا فى الكلام تكلم ، والا فالسكوت خيرله !! .. اذ من الواضح ان السكوت هو الأصل و هى الحالة الطبيعية للإنسان ، في حين نرى أن البعض يختلق الأعذار للتكلم مع الآخرين و إعادة سرد الامور المعلومة التى لا تفيد فى الدنيا ولا فى الاخرة !! .. وقد أكدت الأحاديث على التزام الصمت ، وجعلته من علامات الحكمة : ( إذا رأيتم المؤمن صموتاً فادنوا منه .. فانه يلقى الحكمة ) .. وقد كان هذا الصمت دوماً هى الصفة الغالبة على الأنبياء والأوصياء و الصالحين .

One of the most important rules of praising and condemning is that you shouldn’t take up either unless it is necessary. The individuals will be judged by his words in addition to his actions, so if he has a good opinion, he should offer it. Otherwise it is better for him to be silent! It should be clear that silence is the original and natural state of the human being, but sometimes we see people making up excuses just to talk, going over old things which have no benefit in this life or in the Hereafter! The hadiths have confirmed the need for silence, and presented it as one of the signs of wisdom: “If any of you see the Believer who remains mute, get close to him, for he receives wisdom.” This quality is always predominant amongst the Prophets, Imams, and pious people.

 

§         و من القواعد المهمة في هذا المجال : عدم المبالغة في المدح والذم .. وترك استخدام عبارات أفعل التفضيل و المبالغة ، مثل : ما أحسن خلق فلان ، او ما رايت مثله !.. بل يكتفى بالتقييم الموضوعي المناسب للمقام .. وقد رأينا بعض المتشرعين يتوقفون عن استخدام مثل هذه التعابير ، لاحتمال وجود شبهة الكذب فيها .

One important rule in this matter is not to exaggerate in praise or condemnation. Don’t use superlatives and exaggerations, like saying, “So-and-so has the best manners,” or “I have never seen anyone like him!” He should be satisfied giving the objective judgment suitable to the position. We can see some of the people who closely follow the religious law avoid using these expressions because they are afraid it could be considered lying.

 

§         ومن القواعد الأخرى : هو الابتعاد عن التزكية المطلقة للأفراد .. أي عدم إعطاء ضمانة أبدية وثقة مطلقة للشخص الذي نود تزكيته ، لزواجٍ أو عملٍ مثلاً .. بل يمكن الاكتفاء بالقول أنه ( ثقة إلى الآن ) او ( بحسب الظاهر ) أو ( هكذا اعرف عنه ) .. إذ كيف يستطيع أحدنا - وهو لا يملك ضمانة لنفسه ولعاقبتها - أن يضمن عاقبة غيره ؟!..

Another rule: avoid recommending anyone absolutely. That is, don’t give an eternal guarantee or absolute certainty about someone we would like to recommend for marriage, a job, and so forth. It should be enough to say, “He has been reliable until now,” or, “To all appearances,’, or, “Insofar as I know him...” How can any one of us, who doesn’t even have a guarantee about his own soul or its end, give a guarantee about someone else and his end?!

 

§         ومن القواعد الأخرى : هي الموازنة بين مدح الشخص ، وتحذيره من سلبيات ما تمتدحه فيه ، فأنت حين تثني على شخص لبشاشته ومرحه مثلاً ، ينبغي أن تحذره في الوقت نفسه من التمادي في المزاح ، أو اللجوء إلى الكذب لإضحاك الآخرين ، وهو من الأمور المحرمة ، و وبذلك يحول الثناء الى عملية هادفة تمنعه من التمادي فى باطله ، كما تستطيع أن تقدم له برنامجاً للعمل بما مدحته فيه .. وحينما تمدح كرم شخص مثلا ، فانه يمكنك توجيهه إلى موارد الانفاق التى ترضى المولى عز وجل ، وتذكيره بمستحباته المسنونة ، من : تصغيره وتعجيله وكتمانه.

Another one of the rules is to balance between praising someone and warning him about the negative effects of the thing we are praising him for. For example, if you praise someone for his sense of humor, you should warn him at the same time about the dangers of joking too much or using lies to make other people laugh, and this is one of the forbidden things. This transforms the praise into a constructive deed, preventing him from continuing in his falsehood. You can give him a program to act on what you have praised him for. For example, when you praise someone for his generosity, you can direct him to the outlets of charity which will please Almighty God, and remind him of the rewardable acts when giving charity, like considering it insignificant in one’s own eyes, making it quick and without delay, and keeping it a secret.

 

§         ومن القواعد الأخرى في هذا المجال : هو العدول عن المدح و الذم ، إذاتغيرت صفات الشخص المتعلقة به ، أو إذا أنكشف لك خلاف ما قلته فيه ، إذ لا مجال هنا للإصرار على رأي سابق تعلم أنه لم يعد مطابقاً للواقع !.. وقد يجب في بعض الحالات تحذير الشخص الذي قمت بتزكيته - لشراكةٍ او زواج – إذا أتضح لك أنه لم يكن أهلاً للتزكية ، او اعادة كرامة من اسقطت كرامته بعدما تبين لك الخطا فى ذلك .

Another one of the rules in this matter is that you quit giving praise or condemnation if it changes the qualities of the person they are related to, or if you discover something different than what you have said about him. There is no sense in repeating a prior opinion which you know doesn’t fit the reality any more! In some cases you even have to warn a person whom you have given a recommendation – for a job or for marriage – if it becomes clear that he is undeserving of the recommendation, or return the honor to one you have disparaged when it becomes apparent that you made a mistake.

 

§         ان من المهم أيضاً أن نلاحظ عدم إيذاء الآخرين عند مدحنا لشخص ما ، وذلك مراعاة للعدالة فى هذا المجال ، فان تجاهل من هو برتبة الممدوح قد يثير حزنه أو غيرته أو حسده !.. ومن هنا أيضاً يجب علينا مراعاة العدل وعدم التمييز بين الأقران ، تأسياً بالرسول (ص) الذي دعا إلى المساواة حتى في تقبيل الأبناء !.

Its also important to notice that we shouldn’t hurt others by praising somebody, trying to be just in that. Because ignoring other people who are in the same degree of the praised one would lead to their sadness, jealousy or envy. Here we have to look for justice, and avoid favoring among equal persons, following Prophet Mohammed (s) who called for being equal even in kissing our sons!

 

§         وأخر قاعدة في هذا المجال : هو عدم مدح النفس التى هى فى معرض الزلل دائما .. فان الآية القرآنية صريحة في النهي عن ذلك : { فلا تزكوا أنفسكم هو أعلم بمن اتقى } .. فان تزكية النفس من علامات وهن العقل ، إلا في حالات تبرئة النفس ، او دفع التهمة ، أو تثبيت الموقع المهني والاجتماعي ، او مصلحة راجحة اخرى .. والشاهد على ذلك ان النبى (ص) غضب عندما راى احدهم يقرأ فى التوراة قائلا : ( لو كان موسى حيا لما وسعه الا اتباعي ).

The last rule in this matter: is not to praise yourself, because the Quranic Verse is clear in forbidding this: {Therefor ascribe not purity unto yourselves. He is Best Aware of him who wardeth off (evil)}. Self-praising is a sign for mind sickness, except in cases of defending against accusals, determining career or social level, or other reasonable benefit. We can find one clue for that when the Prophet (s) got angry when he heard somebody reading in the torah, saying (if Moses was alive, he would have surely followed me).

 

§         ان من طبيعة الإنسان أنه يحب أن يمتدح ، ويكره أن يذم .. ومن الملفت حقا انه كثيرا ما يصدق ما يقال فيه من المدح ، حتى لو علم أنه مديح لا اصل له !. وقد دعت الأحاديث الى عدم الفرح والحزن بهذا المدح و الذم ، حتى لو اجمع عليه الناس ، بل التفكير فيه وعرضه على كتاب الله تعالى ، لمعرفة ما اذا كان ما يقال فينا من مدح هل هى فضيلة صادقة ، لنبشر أنفسنا بها ، أو ما يقال من ذم هل هى رذيلة متحققة ً ، لنصلح أنفسنا بعد ذلك .. ولنعلم اخيرا انه يستحب أن تقول إذا مدحك مادح : ( اللهم اجعلني خيراً مما يظنون ، واغفر لي ما لا يعلمون ، ولا تؤاخذني بما يقولون ) .

By nature, the human likes to be praised and hates to be condemned! Its strange that he often believes who praises him even if he knows that this praising is on no real basis! Holy Hadeeths had called not to be glad or sad because of others’ praising or condemning, but to think about them and study them in light of the Quran, to see if the praise is for a true good dead, so that we should be thankful for that, or the condemning is for a true bad dead, to try to fix ourselves. Finally, we should know that it was recommended by Holy Hadeeths, to say, if others praise us: (Oh Lord, make me better than what they think, forgive me for what they don’t know and don’t punish me for what they say)!

Source www.alseraj.net

 

 

 

BACK TO MAIN PAGE